24 ساعته آنلاین
یدک کش صالحی

چرا اگزوز ماشین من آب چکه می کند؟

اگزوز ماشین

موتور احتراق داخلی خودرو شما گازهای خروجی اگزوز ماشین را به عنوان بخشی از عملکرد عادی خود آزاد می کند. اگر قرار باشد این گازها در موتور باقی بمانند، بسیار خطرناک است. با این حال، هنگامی که چیزی غیر از گازهایی مانند آب از اگزوز خارج می شود، به همان اندازه نگران کننده است. برخی از دلایل خروج یا چکیدن آب از اگزوز چیست؟

در برخی موارد، آب به عنوان یک محصول جانبی طبیعی در نظر گرفته می شود. با این حال، مواقع دیگری وجود دارد که باید مایع نشتی را جدی بگیرید و آن را بررسی کنید. بیایید نگاهی به علل احتمالی بیاندازیم.

آب از لوله اگزوز ماشین شما چکه می کند

شایع ترین دلیل چکیدن آب از لوله اگزوز، تراکم معمولی آب است. آب لوله اگزوز را بچشید یا بچشید و اگر بو یا طعم شیرینی نداشت احتمالا جای نگرانی نیست. اگر بوی شیرینی داشت، خنک کننده است.

این دلایل فهرست سریعی از علل اصلی چکیدن آب از لوله اگزوز هستند. بیایید نگاهی عمیق تر به رایج ترین علل داشته باشیم:

1. تراکم آب

واضح‌ترین دلیلی که می‌بینید آب از اگزوز بیرون می‌آید، تراکم است. این روند کاملا طبیعی است و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

در طی فرآیند احتراق داخلی، دی اکسید کربن، نیتروژن و بخار آب تشکیل می شود. با خروج گازها از محفظه احتراق، گازها با مولکول های آب مخلوط می شوند. با سرد شدن موتور، تراکم آب اغلب به خصوص از لوله اگزوز قابل مشاهده است.

اگر قطرات آب بعد از چند دقیقه متوقف شود، جای نگرانی نیست. در غیر این صورت، ممکن است مشکل بزرگتری روی دستان خود داشته باشید.

2. تراکم مبدل کاتالیزوری

همانند تراکم ناشی از موتور، ممکن است با بخار آب مبدل کاتالیزوری نیز سروکار داشته باشید. به یاد داشته باشید، گربه ترکیب شیمیایی گازها را تغییر می دهد و در نتیجه مولکول های آب بیشتری ایجاد می کند.

در تبدیل، بخار آب می تواند راه خود را از لوله اگزوز خارج کند. مانند تراکم قبلی، این باید در عرض چند دقیقه برطرف شود و عملکرد عادی سیستم اگزوز محسوب می شود.

car exhaust leaking water2jpg

3. خرابی واشر سر سلیندر

در حالی که دلایل قبلی نگران کننده نبود، خرابی واشر سر سلیندر وجود دارد. اگر آب خروجی از اگزوز شما به دلیل دمیدن واشر سر باشد، مشکل جدی دارید.

واشر سر دمیده شده اغلب با دود سفید ناشی از لوله دم و قطرات آب همراه است. همچنین ممکن است هوا را در مخزن مایع خنک کننده مشاهده کنید یا موتور شما شروع به گرم شدن بیش از حد کند. در هر صورت، قبل از اینکه نیاز به تعویض کامل موتور داشته باشید، می خواهید مشکل را به سرعت حل کنید.

 

4. معیوب کولر EGR

برخی از موتورهای جدید خودرو، به ویژه موتورهای دیزلی، از خنک کننده EGR برای خنک کردن گازهای خروجی قبل از ورود به ورودی استفاده می کنند. خنک کننده گازهای خروجی را خنک می کند و این قسمت می تواند ترک بخورد. اگر کولر EGR ترک کند، می تواند باعث شود مایع خنک کننده به لوله اگزوز بیاید و از لوله اگزوز چکه کند.

اگر آبی که از لوله اگزوز می آید بوی شیرین می دهد، اگر ماشین شما مجهز به خنک کننده EGR باشد، قطعاً می تواند ناشی از خرابی خنک کننده EGR باشد.

5. پیستون یا رینگ معیوب

رینگ‌های پیستون فرسوده یا بد بودن پیستون تنها در صورتی باعث خروج آب از لوله دم می‌شوند که واشر سر نیز منفجر شده باشد یا از قبل تراکم در اگزوز وجود داشته باشد. علاوه بر این، پیستون ها و رینگ های بد می تواند منجر به علائم دیگری شود.

ممکن است متوجه اگزوز دوده‌ای، بقایای روغنی از اگزوز یا دود آبی شوید. در هر صورت، شما نمی خواهید با پیستون یا رینگ بد به رانندگی ادامه دهید.

car exhaust leaking water1
هزینه تعمیر آب خروجی از اگزوز

اگر آب ناشی از تراکم معمولی باشد، چیزی برای تعمیر وجود ندارد. با این حال، هر دو واشر سر منفجر شده و پیستون ها یا رینگ های معیوب باید فوراً برخورد شود.

هزینه تعمیر واشر سر دمیده بین یک میلیون تا 2 میلیون تومان است، اما قیمت آن به دلیل قطعات نیست. در عوض، این تعمیر زمان زیادی می برد و منجر به هزینه های نیروی کار بالاتر می شود. علاوه بر این، هزینه تعویض پیستون ها و رینگ های معیوب بین 4 تا 4 میلیون تومان است که عمدتاً به دلیل کار فشرده بودن کار است. اگر هر یک از این شرایط حل نشده باقی بماند، نیاز به تعویض کامل موتور خواهید داشت.
آیا نشت روغن از اگزوز طبیعی است؟

نشت روغن از لوله اگزوز هرگز نشانه خوبی نیست، زیرا نشان دهنده مشکل جدی موتور است. تنها راه ورود روغن به سیستم اگزوز، ورود به محفظه احتراق است. دلایل بالقوه این امر عبارتند از فرسوده شدن رینگ های پیستون، سیل های آسیب دیده ساقه سوپاپ، یا معیوب بودن شیر PCV.

اما هر چیزی که ممکن است باعث مشکل شود، باید در اسرع وقت آن را برطرف کنید تا از آسیب اضافی به موتور یا مبدل کاتالیزوری جلوگیری کنید.
چه چیزی می تواند باعث چکه شدن آب از لوله اگزوز در هنگام بیکاری شود؟

در بیشتر موارد، چکیدن آب از اگزوز در حالی که خودرو در حالت بیکار است، کاملا طبیعی است. این به این دلیل اتفاق می افتد که مبدل کاتالیزوری بخشی از گازهای خروجی مضر را به بخار آب تبدیل می کند که ممکن است در داخل سیستم اگزوز متراکم شود.

با این حال، نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه‌های احتراق موتور نباید در اینجا رد شود. اگر اینطور باشد، هنگامی که آن را بین انگشتان خود قرار دهید، ماده آبکی لوله اگزوز احساس چربی می کند.

مایع قهوه ای هنگام چکیدن از اگزوز به چه معناست؟

مایع قهوه ای رنگی که از لوله اگزوز می آید به احتمال زیاد زنگ زدگی محلول در آب است. خودروهایی که اغلب در مسافت های کوتاه تردد می کنند معمولاً تحت تأثیر این موضوع قرار می گیرند.

این به این دلیل است که بخار آب موجود در گازهای خروجی در برابر دیواره های صدا خفه کن سرد متراکم می شود که برای گرم شدن نیاز به زمان دارد. آب تغلیظ شده در کف صدا خفه کن جمع می شود و در نهایت باعث خوردگی می شود. استفاده منظم از ماشین خود در یک سفر طولانی تر از این اتفاق جلوگیری می کند، زیرا آب اگزوز را می سوزاند.

چه چیزی می تواند باعث چکه شدن آب از صدا خفه کن شود؟

چکه آب از صدا خفه کن می تواند به عنوان بخشی از عملکرد عادی خودرو اتفاق بیفتد. موتور هنگام کار بهینه، بخار آب را به عنوان بخشی از گازهای خروجی خود تولید می کند و این بخار ممکن است در حین عبور از لوله های اگزوز و صدا خفه کن ها متراکم شده و به آب تبدیل شود.

این امر مخصوصاً زمانی صادق است که هوای بیرون سرد باشد یا خودرو هنوز به دمای کار خود نرسیده باشد. اگر در آنجا چنین است، چکیدن آب از اگزوز دلیلی برای نگرانی نیست، به خصوص اگر به طور مکرر اتومبیل خود را در مسافت های کوتاه رانندگی می کنید.

هنگام کار، موتور گازهای خروجی از اگزوز را به عنوان محصول فرعی فرآیند احتراق تولید می کند. یکی از اجزای گاز خروجی بخار آب است که در بیشتر موارد از طریق لوله اگزوز به حالت گازی خارج می شود.

با این حال، اگر دمای بیرون پایین باشد یا اگر خودرو برای مسافت های کوتاه زیاد رانده شود، ممکن است این بخار در داخل سیستم اگزوز آن متراکم شود.

آب به دست آمده می تواند در داخل صدا خفه کن جمع شود، از جایی که ممکن است هنگام کار کردن موتور از آن خارج شود. در حالی که این کاملا طبیعی است، نشت مایع خنک کننده به سیلندرهای موتور را نباید رد کرد، زیرا ممکن است اثر مشابهی داشته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Tumblr
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 − 18 =

تماس مستقیم