24 ساعته آنلاین
یدک کش صالحی

نحوه بررسی روغن موتور خودرو

بررسی روغن موتور

در مورد یکی از مهم ترین وظایف تعمیر و نگهداری خودرو خود بیاموزید – بررسی روغن موتور آن. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه خودتان آن را بررسی کنید.

از بین تمام کارهای تعمیر و نگهداری مهمی که باید انجام دهید، بسیار مهم است که بدانید چگونه روغن موتور خودروی خود را چک کنید. هیچ‌کس از شما نمی‌خواهد که خودتان آن را تغییر دهید یا وارد کار پیچیده‌ای شوید، اما بررسی آن را هر کسی، حتی مادربزرگ می‌تواند انجام دهد.

ما هر یک از این مراحل را با عمق بیشتری بررسی می کنیم. به علاوه، ما در مورد بررسی قوام روغن صحبت می کنیم و ارزیابی می کنیم که چند بار باید این مراحل را انجام دهید. همچنین بخش کوچکی وجود دارد که در آن توضیح می‌دهد که اگر خودروی شما طراحی میله اندازه‌گیری نداشته باشد، چه کاری باید انجام دهید.

بررسی روغن موتور
بررسی روغن موتور

نحوه بررسی روغن موتور خودرو

قبل از بررسی روغن موتور، باید لوازم خود را جمع آوری کرده و خودرو را آماده کنید. در برخی موارد، موتور باید گرم باشد، در حالی که در برخی موارد باید سرد باشد. میله را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. آن را دوباره در آن قرار دهید و بیرون بکشید تا دوباره بخوانید. هر گونه تنظیمات را همانطور که نشان داده شده است انجام دهید.

 

1.لوازم / ماشین را آماده کنید.
بررسی روغن موتور
بررسی روغن موتور

قبل از شروع، می خواهید تمام لوازم خود را با هم تهیه کنید. شما به یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز نیاز دارید. جدای از آن، بررسی سطح روغن نیازی به ابزار خاص یا تخصص گسترده ندارد.

شما همچنین می خواهید ماشین را در زمینی صاف پارک کنید تا خوانش دقیقی داشته باشید. دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا ببینید موتور باید سرد یا گرم باشد، زیرا سازندگان مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی را توصیه می‌کنند. اگر باید سرد باشد، 15 دقیقه بعد از روشن کردن موتور صبر کنید. اگر باید گرم باشد، فقط چند دقیقه موتور را روشن کنید. در هر صورت، باید موتور را خاموش کنید تا سطح روغن را بخوانید

2.دیپ استیک را بکشید

کاپوت را باز کنید و نشانگر را پیدا کنید. در انتها باید یک زبانه نارنجی، زرد یا قرمز داشته باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید. برخی از وسایل نقلیه مدرن اجازه بررسی فیزیکی را نمی دهند زیرا در عوض همه این کارها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

بررسی روغن موتور
بررسی روغن موتور

میله اندازه گیری را بیرون بیاورید. در حالی که اکنون وسوسه خواهید شد سطح روغن را بخوانید و وضعیت را بررسی کنید، اما دقیق نیست. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا میله روغن موتور را پیدا کنید، تا سطح روغن گیربکس را بررسی نکنید، زیرا این نشانگرها می توانند کاملاً شبیه به هم باشند.

3.دیپستیک تمیز

میله اندازه گیری را تمیز کنید، از دسته پایین تا نوک کار کنید. برای تمیز کردن آن از دستمال کاغذی یا پارچه تمیز استفاده کنید.

پس از تمیز کردن میله، باید آن را در جای خود قرار دهید. مطمئن شوید که تا آخر به داخل فشار داده شده و ایمن است. قبل از حرکت چند ثانیه صبر کنید.

engine oil1

4.سطح و وضعیت نشانگر را بخوانید

یک بار دیگر نشانگر را بیرون بکشید، اما این بار برای خواندن سطح روغن. نشانگرهایی در انتهای پایین و پر وجود دارد تا میزان روغن موجود در سیستم را به شما نشان دهد.

نه تنها باید به میزان پر بودن روغن توجه داشته باشید، بلکه باید به وضعیت آن نیز توجه کنید. در یک دقیقه بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد.

How to Check Your Cars Engine Oil1

5.در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید.

اگر روغن کافی در موتور وجود ندارد، باید مقدار بیشتری روغن اضافه کنید. هنگامی که روغن را پر کردید، باید سطح آن را یک بار دیگر بررسی کنید. اگر موتور بیش از حد پر است، باید مقداری روغن را از طریق دریچه تخلیه با کمک ماهیتابه روغن بردارید.

همچنین اگر روغن کثیف یا آلوده است، باید آن را تعویض کنید. روغن جدید را به روغن آلوده اضافه نکنید. به شما نتایجی را که می خواهید نمی دهد.

میله را در جای خود قرار دهید و آن را در لوله محکم کنید. پس از اتمام کار، مطمئن شوید که کاپوت را ببندید و چک کنید که قفل شده باشد.

اگر ماشین سنجاق اندازه نداشته باشد چه؟

در آن زمان، هر خودرویی با یک نشانگر روغن عرضه می‌شد، بنابراین اگر مدل جدیدتری رانده نشده باشید، تصور این موضوع ممکن است سخت باشد. با این حال، خودروهای امروزی در حال تغییر روشی هستند که اتفاق می افتد. بسیاری از مدل‌های جدید، برای آسان‌تر کردن نظارت، از دست‌انداز خلاص شده‌اند.

تویوتا سوپرا، برخی فولکس واگن ها و چند آئودی این ویژگی را دارند. با این حال، مزدا، کرایسلر، شوری، لینکلن و فورد نیز آن را با مدل های منتخب عرضه می کنند. در برخی موارد، کاملاً قابل درک است که چرا هیچ میله ای مانند پورشه کیمن وجود ندارد. به هر حال، بالای موتور کیمن فقط با عبور از داخل کابین قابل دسترسی است. در این مورد، ما می‌دانیم که چرا خودروساز نمی‌خواهد کاربران متوسط ​​سطح روغن را هنگام نشستن در داخل خودروی سطح بالا بررسی کنند.

با این حال، خودروسازان رانندگان را بدون راهی برای مشاهده سطح روغن رها نکرده اند. به جای میله اندازه گیری، سیستم های پیشرفته ای وجود دارد که شامل سنسورهایی برای نظارت بر سطح روغن است. این سنسورها برای نظارت بر سطوح با کامپیوتر موتور مورد نیاز هستند. با این سیستم، نمی‌توانید سطح روغن را از نظر فیزیکی مشاهده کنید، اما زمانی که سطح روغن خیلی پایین بیاید، یک نشانگر وجود خواهد داشت. یک چراغ هشدار باید روشن شود تا شما را از مشکل آگاه کند.

تا کنون، سیستم ها فوق العاده قابل اعتماد بوده اند. این بدان معنا نیست که شکست غیرممکن است. اگر سیستم پیشرفته نتواند به کاربران اطلاع دهد که روغن کم است، ممکن است آسیب به موتور رخ دهد. امیدوارم اگر این اتفاق بیفتد ماشین گارانتی دارد. در غیر این صورت، هزینه تعمیر بزرگی خواهید داشت. با این حال، لزومی ندارد که خودروی بعدی خود را بر اساس این که آیا میله اندازه گیری دارد یا خیر، انتخاب کنید. فقط باید با تغییرات کنار بیایید و یاد بگیرید چگونه سازگار شوید.

رنگ روغن موتور به چه معناست

بررسی روغن موتور
بررسی روغن موتور

1. کهربا

اگر میله را بیرون بیاورید و متوجه این رنگ کهربایی شوید، حالت خوبی دارید. این دقیقا همان رنگی است که می خواهید ببینید.

وقتی روغن تازه است، کهربایی به نظر می رسد. همچنین باید واضح باشد که نشان می دهد نیازی به تعویض روغن ندارید.

2. قهوه ای تیره/مشکی

هنگامی که روغن تیره می شود، مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد. اگر روغن جدیدتر باشد، ممکن است به دلیل مواد افزودنی که استفاده می کنید، تیره به نظر برسد. شما نمی خواهید به طور خودکار آن را تغییر دهید، با این فرض که کثیف است.

با این حال، روغن تیره همچنین می تواند به معنای آلوده یا کثیف بودن آن باشد. در این صورت هم غلیظ می شود. وقتی روغن قهوه‌ای تیره است، ممکن است بتوانید زمان بیشتری از آن بگیرید. با این حال، وقتی سیاه شد دیگر زمانی برای صبر کردن وجود ندارد. اگر به میله روغن نزدیک شوید، می تواند بوی سوختگی نیز بدهد.

3. سفید شیری/کرم

هنگامی که در ابتدا روغن شیری سفید یا کرمی روی میله می بینید ممکن است قلب شما غرق شود. درست است که این می تواند یک نشانه واقعا بد باشد، اما اجازه دهید عجولانه نتیجه گیری نکنیم. برای شروع، فقط می تواند به این معنی باشد که مقدار بیش از حد متراکم در حال وقوع است. اگر سطح مایع خنک کننده تغییر نمی کند و دود سفیدی از اگزوز خارج نمی شود، احتمالاً این توضیح است.

روغن موتور هر چند وقت یکبار باید چک شود

وضعیت و سطح روغن موتور باید خیلی بیشتر از تعویض معمولی بررسی شود. به طور متوسط ​​توصیه می شود که میله را هر ماه یا بیشتر بکشید.

با انجام این کار، متوجه می شوید که چقدر طول می کشد تا روغن آلوده شود، وارد یک روال عادی می شوید. این باید به شما کمک کند تا چرخه عمر روغن موتور را بهتر درک کنید.

به هر حال تیم امداد خودرو گنبد می تواند در مواقع ضروری که اگر با آموزش ها همچنان شک و شبهه دارین می تواند هر جای جاده و شهر هستید به یاری شما بیاد و اگر نیاز بود تعویض روغن انجام گردد.

4/5 - (3 امتیاز)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Tumblr
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81 − 71 =

Call Now Buttonتماس مستقیم