علائم خرابی گیربکس اتوماتیک (هیوندای، کیا و چینیها) که نباید نادیده بگیرید!
مطالب مهم
پشت فرمان نشستهاید، آهنگ موردعلاقهتان پخش میشود و همهچیز عالی است. ناگهان موقع تعویض دنده، ماشین یک تکان شدید میخورد؛ انگار از پشت یک نفر به شما کوبیده!
یا میبینید ماشین گاز میخورد اما راه نمیرود. اینجور وقتها اولین چیزی که جایش خالی میشود، دل راننده است.
گیربکس اتوماتیک همانقدر که رانندگی را در ترافیک تهران و شهرهای بزرگ راحت کرده، موقع خراب شدن میتواند شبیه به یک کابوس هزینهبردار باشد.
بگذارید خیلی رک و پوستکنده بگویم؛ گیربکسهای اتوماتیک، مخصوصاً در خودروهای کرهای مثل هیوندای و کیا، یا خودروهای چینی که این روزها خیابانها را پر کردهاند، سیستمهای فوقالعاده حساسی دارند. اگر نشانههای اولیه خرابی آنها را نادیده بگیرید، یک مشکل کوچک چند صد هزار تومانی، خیلی زود تبدیل به یک فاکتور تعمیرات چند ده میلیون تومانی (یا حتی چند صد میلیونی!) میشود.
در این مقاله قرار است دور از اصطلاحات عجیبوغریب مکانیکی، خیلی ساده با هم بررسی کنیم که علائم خرابی گیربکس اتوماتیک چیست و چطور بفهمیم گیربکس ماشینمان (چه هیوندای و کیا باشد، چه جک، چری و امویام) دارد نفسهای آخرش را میکشد.

تقهزدن گیربکس اتوماتیک؛ شایعترین نشانه خطر
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که ماشین را از حالت P به R یا D میگذارید و یک صدای “تق” بلند یا تکان شدید احساس میکنید. یا بدتر از آن، در حال حرکت هستید و ماشین موقع سبک یا سنگین کردن دنده، لگد میزند.
چرا هیوندای و کیا تقه میزنند؟
در ماشینهایی مثل سانتافه، توسان، اپتیما یا اسپورتیج، تقهزدن گیربکس اتوماتیک هیوندای و کیا معمولاً به دو دلیل اصلی اتفاق میافتد: یا ساعت گیربکس (بلوک هیدرولیک) کثیف شده و فشار روغن افت کرده، یا شیربرقیها (سولنوئیدها) سوختهاند. اصل حرف این است که روغن به اندازه کافی و با فشار درست به پشت کلاچها نمیرسد و دنده با ضربه جا میافتد.
وضعیت در خودروهای چینی چطور است؟
در خودروهای چینی مثل چری تیگو ۵، آریزو یا جک S5 که بیشترشان از گیربکسهای CVT یا دوکلاچه (DCT) استفاده میکنند، تقه زدن میتواند نشانه ضعف شدید نرمافزاری یا مستهلک شدن تسمه و فولیها باشد. فرض کنید در ترافیک همت ماندهاید و ماشین مدام بین دنده یک و دو دودل است و تکان میخورد؛ این یعنی یک جای کار میلنگد.
گاز هرز خوردن؛ ماشین داد میزند اما راه نمیرود!
پایتان را روی پدال گاز فشار میدهید، دور موتور بالا میرود، صدای موتور درمیآید، اما سرعت ماشین تغییری نمیکند. اصطلاحاً میگویند ماشین سُر میخورد یا گاز هرز میزند.
یک نکته طلایی: گاز هرز خوردن یعنی نیروی موتور تولید میشود، اما گیربکس نمیتواند این نیرو را به چرخها برساند.
علت گاز هرز خوردن گیربکس خودروی چینی چیست؟
اگر سوار خودروهای با گیربکس CVT (مثل بیشتر مدلهای امویام و لیفان) هستید و این حالت را تجربه کردید، به احتمال زیاد تسمه انتقال قدرت درون گیربکس دچار ساییدگی شده یا روغن گیربکس خاصیت چسبندگی خودش را از دست داده است. در گیربکسهای اتوماتیک معمولی هم این نشاندهنده تمام شدن صفحات کلاچ است. صفحات که تمام شوند، روی هم سر میخورند و ماشین جانی برای حرکت ندارد.
تاخیر در تعویض دنده؛ مکثهای طولانی و اعصابخردکن
ماشین سرد است، استارت میزنید، پا را روی گاز میگذارید اما ماشین چند ثانیه طول میکشد تا راه بیفتد. یا در بزرگراه نیاز به شتابگیری دارید، معکوس میکشید، اما گیربکس انگار دارد فکر میکند! این تاخیر در تعویض دنده کیا و بقیه خودروها یک زنگ خطر جدی است.
مغز گیربکس اتوماتیک، کامپیوتر (TCU) و سیستم هیدرولیک آن است. وقتی روغن گیربکس کهنه، غلیظ یا کثیف میشود، مجاری ریز ساعت گیربکس میگیرند. روغن دیر به مقصد میرسد و دنده با تاخیر عوض میشود. این تاخیر شاید اولش فقط روی اعصابتان برود، اما به مرور زمان باعث داغ شدن شدید قطعات داخلی میشود.
داغ کردن گیربکس؛ بوی سوختگی و روشن شدن چراغ چک
تا حالا شده بعد از یک سربالایی طولانی یا رانندگی در ترافیک سنگین، بویی شبیه به لاستیک سوخته یا روغن داغ استشمام کنید؟ یا ناگهان چراغ هشدار گیربکس (که معمولاً شبیه به یک دنده یا دماسنج است) روی کیلومترشمار روشن شود؟
خطر بزرگ برای جک، لیفان و فیدلیتی
داغ کردن گیربکس جک و لیفان یا دیگنیتی و فیدلیتی (که گیربکس دوکلاچه دارند) در ترافیکهای سنگین ایران بسیار رایج است. گیربکسهای دوکلاچه کلاچ تر (Wet) ندارند و در ترافیک مدام نیمکلاچ میکنند. این کار دمای گیربکس را به شدت بالا میبرد. وقتی دماسنج بالا میرود، روغن گیربکس خاصیتش را از دست میدهد و اگر به دادش نرسید، عملاً گیربکس قفل میکند و ماشین وسط جاده میماند.
صدای زوزه یا ناله از زیر ماشین
گیربکس اتوماتیک در حالت عادی باید بیصدا کار کند. اگر هنگام حرکت، صدایی شبیه به “ووووز وووز” یا صدای ناله شنیدید که با بالا رفتن سرعت، صدایش هم تیزتر و بلندتر شد، اصلاً پشت گوش نیندازید.
بذار ساده بگم؛ این صدا معمولاً صدای گریه بلبرینگها، فولیها یا دندههای داخل گیربکس است که به خاطر کمبود روغن یا ساییدگی شدید دارند روی هم ساییده میشوند. در خودروهای چینی با گیربکس CVT، صدای زوزه مستقیم به خرابی فولیها مربوط میشود و اگر قطع نشود، یعنی فولی خط افتاده و باید کلاً عوض شود.
نشت روغن؛ مایع حیاتی که قطرهقطره میرود
زیر ماشین یک لکه مایع صورتی، قرمز یا قهوهای تیره دیدهاید؟ برخلاف روغن موتور که سیاه یا پس از مدتی قهوهای است، روغن گیربکس اتوماتیک تازه، قرمز روشن است (البته اگر کهنه شود قهوهای میشود) و غلظت متفاوتی دارد.
گیربکس اتوماتیک کاملاً وابسته به فشار هیدرولیک روغن است. روغن کم باشد، فشار افت میکند؛ فشار افت کند، دندهها جا نمیروند، کلاچها میسوزند و کل سیستم از کار میافتد. نشت روغن معمولاً از واشرهای پوسته، کاسهنمدها یا اتصالات خنککننده (توربین) اتفاق میافتد.
بررسی تخصصی: تفاوت علائم خرابی در خودروهای کرهای و چینی
برای اینکه دقیقتر متوجه شوید، بیایید نگاهی به جدول زیر بیندازید تا ببینید ماشین شما بیشتر مستعد کدام نوع خرابی است:
| نوع خودرو / برند | نوع گیربکس رایج | شایعترین علامت خرابی | علت اصلی معمول |
| هیوندای و کیا (سانتافه، توسان، اپتیما) | AT (سیارهای ۶ و ۸ سرعته) | تقهزدن شدید و تاخیر در دنده | خرابی شیربرقیها، کثیفی ساعت گیربکس |
| چری و امویام (تیگو، آریزو، X22) | CVT (تسمهای) | گاز هرز خوردن، صدای زوزه بلند | افت فشار روغن، مستهلک شدن تسمه فولی |
| جک و فیدلیتی (S5، فیدلیتی پرایم) | DCT (دوکلاچه خشک/تر) | داغ کردن در ترافیک، پرش دنده | نیمکلاچ مداوم، خرابی اویل پمپ یا مکتارونیک |
اگر این علائم را دیدیم چکار کنیم؟ (پیشگیری از هزینه نجومی)
فرض کنیم متوجه یکی از این علائم شدید. بدترین کار ممکن چیست؟ اینکه بگویید: “حالا تا وقتی راه میره باهاش سرمیکنم.” این جمله یعنی امضای سند اسقاط گیربکس!
سرعت را کم کنید: اگر در جاده هستید و ماشین داغ کرده یا تقه میزند، به آرامی کنار بکشید.
ماشین را خاموش کنید و استراحت دهید: در مورد گیربکسهای دوکلاچه چینی، گاهی نیم ساعت خاموش ماندن ماشین و خنک شدن روغن، موقتاً مشکل را حل میکند تا به تعمیرگاه برسید.
به هیچ وجه با ماشین معیوب مسافت طولانی نروید: رانندگی با گیربکس بدون روغن یا با شیربرقی خراب، قطعات سالمی مثل توربین و دندهها را هم نابود میکند.

چه زمانی باید با امداد خودرو تماس بگیریم؟
بعضی وقتها کار از کار گذشته و حرکت دادن ماشین اصلاً عقلانی نیست. اگر با شرایط زیر مواجه شدید، به جای ریسک کردن، فوراً با یک امداد خودرو تخصصی گیربکس تماس بگیرید تا ماشین را با خودروبر به تعمیرگاه معتبر ببرند:
ماشین در یک دنده (مثلا دنده ۳) قفل شده و به هیچ وجه تغییر نمیکند (حالت اضطراری یا Limp Mode).
از زیر پوسته گیربکس به شدت روغن میچکد.
ماشین روشن میشود، دنده جا میرود اما اصلاً تکان نمیخورد.
صدای گِرتگِرت یا ساییدگی شدید و وحشتناکی از زیر موتور شنیده میشود.
هزینه یک خودروبر خیلی کمتر از هزینه تعمیر گیربکس سانتافه یا تعویض کامل گیربکس یک خودروی چینی است.
حرف آخر؛ چطور عمر گیربکس اتوماتیک را دوبرابر کنیم؟
اصل حرف این است: گیربکس اتوماتیک برخلاف دندهای، اهل مدارا نیست. او نیاز به مراقبت دارد. برای اینکه کارتان به تعمیرگاه و امداد جادهای نکشد، این سه کار ساده را انجام دهید:
روغن گیربکس را به موقع عوض کنید: برای کرهایها هر ۵۰ هزار کیلومتر و برای چینیها ترجیحاً هر ۴۰ هزار کیلومتر روغن را عوض کنید.
در ترافیک طولانی ماشین را خلاص کنید: اگر بیشتر از ۳۰ ثانیه توقف دارید، دنده را روی N بگذارید تا فشار از روی گیربکس برداشته شود (مخصوصاً در جک و فیدلیتی).
پشت چراغ قرمز روی P نگذارید: این کار باعث استهلاک ساعت گیربکس میشود؛ همان N کافی است.
حالا دقیقاً میدانید که چه صداها و رفتارهایی از ماشینتان طبیعی نیست. اگر حس میکنید دندهها مثل سابق نرم جا نمیروند، همین امروز نشانههای آن را جدی بگیرید و چکاپش کنید. ماشینتان از شما تشکر خواهد کرد!

